Nyheter

Chevron
Intresset för Allsvenskan och Superettan ökar – hög upplevd trygghet på arenorna

Intresset för Allsvenskan och Superettan ökar – hög upplevd trygghet på arenorna

I en analys gjord av Upplevelseinstitutet, på uppdrag av Svensk Elitfotboll, står det bland annat klart att intresset för Allsvenskan och Superettan ökat under pandemin och att publiken känner en hög upplev trygghet inne på arenan.

Analysen är gjord i internt syfte för att analysera om pandemin kan ha påverkat fotbollspublikens vilja att återkomma till arenorna. Studien syftar till att ge oss förståelse kring vilka barriärer som kan ha skapats under pandemin, vilka målgrupper som har påverkats och på vilket sätt Svensk Elitfotboll och klubbarna kan arbeta för att snabbt få återse olika prioriterade målgrupper som en del av publiken igen.

– Pandemin har som väntat skapat en del barriärer, vilket vi ser påverkar sällanbesökare mer än de mest trogna supportrarna – som snarare har stärkt bandet till sina klubbar. Intresseökningen bland våra supportrar ser vi över hela spannet, gammal som ung, i storstäder som på mindre orter. Det som glädjande sticker ut är att hela 49% av klubbarnas kvinnliga supportrar ökat sitt intresse för elitfotbollen under pandemin. Intresset för Allsvenskan och Superettan har totalt sett ökat under pandemin, säger Kaveh Sarvari, evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll.

Efter fem omgångar av Allsvenskan hade publiken ökat med 4.5% jämfört med motsvarande period säsongen 2019 då det senast var tillåtet med full kapacitet på läktarna. Upplevelseinstitutets analys stärker den bilden. 

Hos hela den svenska befolkningen över 16 år uppger 9% att intresset för ligorna har ökat, medan motsvarande siffra är hela 41 % bland den befintliga publiken. Totalt beräknas 53% av den svenska befolkningen vara fotbollsintresserade på något sätt. 21% av dessa har sett matcher i Allsvenskan eller Superettan på plats på en arena sedan 2019.

94% av elitfotbollens besökare i landet instämmer i att dom känner sig trygga inne på arenan, och endast 4 % av besökarna har upplevt en hotfull stämning eller har en bild av att människor på läktarna är för berusade. 

– Våra svenska fotbollsläktare speglar i mångt och mycket vårt samhälle och det är få platser som förenar olika människor på det sätt våra läktare gör. Människor med olika bakgrund, som står eller sitter, axel mot axel, över ett gemensamt intresse – kärleken till klubben och sporten. Tillsammans skapar dessa människor dessutom en atmosfär och inramning som många gånger är av yppersta världsklass, säger Kaveh Sarvari.

– Visst finns det individer som ibland går över gränserna, vilket vi och polisen samarbetar för att stävja, men dessa få övertramp av ett fåtal individer får inte överskugga totalbilden av allt positivt som sker. Fakta pekar otvetydigt på att publiken känner en hög trygghetskänsla och på att allt fler älskar våra fotbollsfester, säger Mats Enquist, generalsekreterare i Svensk Elitfotboll, och fortsätter. 

– Det visar på att vårt gemensamma arbetssätt fungerar. I dag har vi samsyn mellan klubbar, polis och supportrar om hur vi ska arbeta långsiktigt, och då är den svenska modellen fantastisk.

Annat som kommer fram i analysen är att:

  • Streamingen från Allsvenskan och Superettan ökar – varje person ser fler matcher
  • 90 % av publiken anser att liveupplevelsen är bättre än att se matchen på tv

Undersökningen är genomförd med två olika populationer:

  • Svenska folket – fotbollsintresserad allmänhet 16 år och uppåt
  • Publikundersökning – representativ för Svensk Elitfotboll